
Teachers’ perceptions of their teaching experiences in the classroom were assessed via the valence and multidimensionality of their narratives on their teaching experiences. Forty teachers and their classrooms participated. This study focused on kindergartens serving low SES families and examined the associations between teachers’ perceptions of their teaching experiences in their classroom and observed global classroom quality. As part of research efforts to identify factors that underlie global classroom quality in ECE settings, this study assessed kindergarten teachers' perceptions of their teaching experiences in the classroom (Spilt et al., 2011) and examined their links with global classroom quality. Studies consistently show that these aspects of global classroom quality contribute to preschoolers and kindergartners' learning gains more than structural features of the classroom (e.g., teachers' education level and teacher-child ratio Howes et al., 2008) and have long-term contributions to children's socio-emotional development and wellbeing (Mashburn et al., 2008 Rucinski et al., 2017 Sandilos et al., 2014 Yan et al., 2016). The current study focused on one of the widely used definitions, which suggests that global classroom quality is reflected in teachers' on-going emotional-supportive interactions with children in the classroom and their success in creating an organized and learning-invoking environment Sandilos et al., 2014).

Zudem sollten Kompetenzen nicht über standardisierte Tests erhoben werden, sondern in der Bearbeitung der Antinomien des beruflichen Handelns, die auf unterschiedlichen Niveaustufen erfolgen kann. Diese könnte etwa in der Entwicklung ‚sozialpädagogischer Dimensionen guten Unterrichts‘ für Fachschulen für Erzieher*innen bestehen. Um hierauf angemessen zu reagieren, sollte die Didaktik der Sozialpädagogik schulpädagogische Konzepte zur Kenntnis nehmen, um eine spezifische sozialpädagogische Antwort auf die Kompetenzorientierung zu entwickeln. Der Beitrag greift dies auf und argumentiert, dass Kompetenzorientierung in der Erzieher*innen-Ausbildung zwar durchaus kritisch betrachtet werden kann, letztlich jedoch nicht zu ignorieren ist. Auch findet kein Bezug auf dahinterliegende professionstheoretische Verständnisse statt. Ein Überblick des gegenwärtigen Diskussionsstandes zeigt, dass zwar Unterrichtsprinzipien und Lehrmethoden einer Didaktik der Sozialpädagogik benannt werden, es aber an eine Qualitätsdiskussion fehlt. Es darf diagnostiziert werden, dass trotz eines immensen Bedarfs an Lehrkräften für Sozialpädagogik, die Didaktik der Sozialpädagogik überraschend wenig Aufmerksamkeit erhält, sowohl in wissenschaftlichen Publikationen aber auch in den Fachschulen für Sozialpädagogik, denn Sozialpädagogik wird zumeist fachfremd unterrichtet. Future research could examine how different aspects of interactions in different settings contribute to children’s learning.Īngesichts des zunehmenden Einflusses von Scholarisierungsprozessen auf sozialpädagogische Arbeitsfelder und einer damit einhergehenden Kompetenzorientierung, diskutiert der Beitrag die hieraus resultierenden Herausforderungen für eine Didaktik der Sozialpädagogik. Comparison of preschool and early intervention classrooms indicated partial metric invariance, suggesting that while the factor structure was equivalent across the different settings, the loadings on some dimensions differed between preschool and early intervention classrooms. A best-fitting bifactor model with one general (Responsive Teaching) and two specific factors (Proactive Management and Routines, Cognitive Facilitation) was a good fit for the overall data.


Bifactor measurement models were used to explore the dimensionality of the CLASS in these settings. This study contributes to this debate with an investigation of the factor structure of the CLASS in Singapore, comparing the factor structure for preschool classrooms serving typically developing children (n = 184) and early intervention classrooms serving children who require early intervention support (n = 182). However, there is considerable debate regarding the validity of its three-domain factor structure and the applicability of CLASS across different countries and educational settings. The Pre-K Classroom Assessment Scoring System (CLASS) is commonly used to measure three domains of teacher–child interactional quality in preschool classrooms (Emotional Support, Classroom Organization, and Instructional Support).
